Les escoles infantils de Koala reben tres premis i tres mencions especials

29 maig, 2019

Divendres passat, 17 de maig, es va celebrar la cerimònia de lliurament dels premis de la quarta edició PREMI «ESCUELA INFANTIL», que convoca cada any la revista «Escuela Infantil» de l’editorial Siena.

Aquest any, un total de 27 projectes educatius d’escoles infantils de 0 a 3 anys gestionades per Clece han resultat finalistes i han obtingut el premi en tres de les cinc categories.

Les escoles premiades han estat:

• Premi en la categoria Fora de l’aula, per a l’Escola Infantil Arte, a Getafe, pel seu projecte «La princesa del castell de vidre», de Victoria Rodríguez Blázquez.
  • Premi en la categoria Coeducació i igualtat, per a l’Escola Infantil Pinto Pinto, a Valladolid, pel seu projecte «Tornem a l’edat mitjana?», de Miriam Velasco Pesquera.
  • Premi en la categoria Aprenentatge i servei, per a l’Escola El Globo, a Valladolid, pel seu projecte «L’escola del meu barri», d’Inmaculada Ausín Maté.

A més a més dels premis, les escoles infantils gestionades per Clece han rebut tres mencions especials del jurat:

• Menció especial a la Llar d’Infants El Cargol, de Sant Pere de Ribes, Barcelona, pel seu projecte «Pares i mares manetes», de Laia Bartra Vidal.
  • Menció especial a l’Escola Bressol La Sargantana, de Santa Coloma de Gramenet, pel seu projecte «Reciclem les matemàtiques», d’Elisabet Sánchez Moreno.
  • Menció especial a l’Escola Infantil Las Camareras, de Sòria, pel seu projecte «Junts per Ells», de Rocío González Orcajo.

Els projectes premiats

“La princesa del castell de vidre” – Escola Infantil Arte

Un dels alumnes d’aquesta escola infantil té una germana amb osteogènesi imperfecta (ossos de vidre), i és el que va fer que la directora de l’escola i tots els integrants de la comunitat educativa (famílies, educadors, etc.), s’apropessin a una visió més positiva i comprensiva de la malaltia, tot fomentant valors d’ajuda i col·laboració, així com afavorint la intervenció psicomotriu amb els seus fills i filles tant a casa com a l’escola, base principal d’aquest projecte tan especial.

«Tornem a l’edat mitjana?» – Escola Infantil Pinto Pinto

En aquest projecte, pretenem contribuir a l’extinció d’estereotips de gènere des de la infància més tendra. Moltes vegades, la literatura infantil està situada en un context medieval on els rols de gènere estaven massa encasellats. Arran d’analitzar el sexisme lingüístic o en les característiques que es donen als protagonistes, mitjançant la realitat vivenciada, s’ha tornat a l’edat mitjana. Les famílies ens van ajudar a construir un castell com a espai motivador per poder desenvolupar tota una seqüenciació d’activitats amb les associacions culturals del municipi. El més important és que l’alumnat comprengués que tant nens com nenes poden fer les mateixes tasques, indistintament del seu gènere.

«L’escola del meu barri» – Escola Infantil El Globo

El projecte consisteix a intercanviar experiències, coneixements i activitats amb els col·lectius que conformen la nostra comunitat educativa. Les activitats que desenvolupem podrien englobar-se en dos grans grups: activitats que fem a l’escola i convidem les entitats a fer-les amb nosaltres i activitats que es desenvolupen en altres dependències del Consell Social, com per exemple l’exposició «El Viatge de Van Gogh» feta amb els quadres que havien pintat els nens i les nenes amb les seves famílies. El grau de satisfacció per part de totes les entitats implicades ha estat molt alt, així com el seu grau de participació, reafirmant-nos en la convicció que l’escola ha de ser una part activa dins de la comunitat de la qual forma part.

«Pares i mares manetes» – Escola Infantil El Cargol

A través d’aquesta proposta, s’ha creat un espai en el qual educadores, famílies i infants han organitzat un projecte comú. En aquest cas, una jornada de treball per crear nous espais i materials, a la zona exterior del bosc-pati de l’escola, que poguessin oferir més riquesa de joc i aprenentatge a l’alumnat de l’escola. Es van escollir tres projectes: racó de teles i cabana, rodes i túnel i cuineta amb la participació, en aquesta jornada, de tota la comunitat educativa.

«Reciclem les matemàtiques» – Escola Infantil La Sargantana

Aquest projecte pretén unir dos pilars: el lliure descobriment per part de l’infant de les qualitats dels objectes, de les seves característiques i de les seves possibilitats a través dels materials no estructurats, i la seva iniciació en el llenguatge lògic-matemàtic, tot oferint-los materials amb múltiples opcions de descobriment. En el seu interès innat per iniciar-se en nocions i habilitats matemàtiques, comencen a fer classificacions, seriacions, construccions, transvasaments, encaixos… Aquests descobriments serveixen perquè puguin anar coneixent i comprenent cada vegada més el món que els envolta.

«Junts per ells» – Escola Infantil Las Camareras

El projecte «Junts per ells» engloba diverses jornades solidàries a benefici de la fundació Apip-Acam, entitat que acull famílies de refugiats en situació de vulnerabilitat prestant-los ajuda per a la seva inclusió social i adaptació al seu nou lloc de residència. Es van programar activitats com ara rondallaires «Coletas Estrelladas», espectacle musical amb Sombrero de Memoria i el seu espectacle «Música Piccola» i diferents jocs amb l’objectiu que els nens i les nenes de famílies refugiades convisquessin amb l’alumnat de l’escola, compartissin i establissin llaços, cosa que afavoreix la integració a través del joc com a principal element socialitzador en la infància. El joc és l’activitat més essencial per al correcte desenvolupament i aprenentatge dels més petits i moltes vegades és oblidat en el cas de nens i nenes en situació de pobresa o exclusió social.